Na osnovu člana 12. stav 3. Zakona o kontroli državne pomoći („Službeni glasnik RS“, broj 73/19) i člana 8. stav 1. Zakona o Narodnoj skupštini (,,Službeni glasnik RS“, broj 9/10) Narodna skupština je donela Odluku o izboru predsednika Komisije za kontrolu državne pomoći i članova Saveta Komisije za kontrolu državne pomoći dana 23. decembra 2019. godine u sledećem sastavu:
- Vladimir Antonijević, predsednik Komisije
- Ljiljana Blagojević, član Saveta i zamenik predsednika Komisije
- Marko Vidaković, član Saveta
- Dušica Đorđević, član Saveta
- Dragan Đurđević, član Saveta.
Svaka zemlja koja teži da postane članica velike evropske porodice obavezna je da ispuni određene zahteve za pridruživanje. Jedan od bitnih zahteva upravo je uspostavljanje sistema kontrole državne pomoći. U procesu vođenja pregovora o pristupanju, Pregovaračko poglavlje 8 - Politika konkurencije spada među najvažnije i najteže, sudeći prema iskustvima zemalja koje su već prošle ovaj put ili su u statusu kandidata za članstvo u Evropskoj uniji i koje može u značajnoj meri uticati i na tok celokupnih pregovora, a posebne teškoće su upravo u domenu kontrole državne pomoći.
Uspostavljanjem jakog sistema kontrole državne pomoći u Republici Srbiji, u skladu sa pravilima koja važe za sve države članice Evropske unije, što podrazumeva harmonizaciju domaćeg zakonodavstva u ovoj oblasti, kreiranje dobrih šema državne pomoći, jačanje kapaciteta kako davalaca državne pomoći, tako i organa koji vrše kontrolu njene dodele, krajnju korist od svega će imati privredni subjekti koji posluju u Republici Srbiji, jer adekvatnom kontrolom državne pomoći omogućava se jačanje slobodne konkurencije, uspostavljaju se bolji tržišni uslovi poslovanja i uređuje se način subvencionisanja i dodele drugih vidova pomoći određenim privrednim subjektima. Na taj način sprečava se stavljanje pojedinih privrednih subjekata u povlašćeni položaj, odnosno stvaraju se jednaki uslovi poslovanja za sve učesnike na tržištu, što će podsticati ulazak i ostanak kompanija na tržištu Republike Srbije i omogućiti njen privredni razvoj, a krajnju korist od svega će imati potrošači, odnosno građani Republike Srbije.
Zakonski okvir
Sistem kontrole državne pomoći u Republici Srbiji uspostavljen je 2010. godine donošenjem Zakona o kontroli državne pomoći („Službeni glasnik RS“, broj 51/09) kao i dva podzakonska akta: Uredbe o pravilima za dodelu državne pomoći („Službeni glasnik RS“, br. 13/10, 100/11, 91/12, 37/13, 97/13 i 119/14) i Uredbe o načinu i postupku prijavljivanja državne pomoći („Službeni glasnik RS”, br. 13/10). Takođe, radi izrade godišnjeg izveštaja o dodeljenoj državnoj pomoći, 2011. godine usvojen je i Pravilnik o metodologiji izrade godišnjeg izveštaja o dodeljenoj državnoj pomoći („Službeni glasnik RS“, br. 3/11).
Komisija za kontrolu državne pomoći
Nadležnost za kontrolu državne pomoći u Republici Srbiji, do njenog ulaska u Evropsku uniju, ima Komisija za kontrolu državne pomoći.
Komisija je operativno nezvisno telo Vlade koje ima ista ovlašćenja u Republici Srbiji kao Evropska komisija u odnosu na države članice, u pogledu kontrole državne pomoći, odnosno nadležna je da odlučuje o dozvoljenosti državne pomoći. Davaoci državne pomoći imaju iste obaveze kao države članice u pogledu prijava državnih pomoći pre njihove dodele i izveštavanja o svim dodeljenim državnim pomoćima, a za svaku državnu pomoć koja je nedozvoljena Komisija može da naloži povraćaj.
Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju
Obaveze Republike Srbije u oblasti državne pomoći definisane su članom 73. Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju (Zakon o potvrđivanju Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Evropskih zajednica i njihovih država članica, sa jedne strane, i Republike Srbije, sa druge strane („Službeni glasnik RS – Međunarodni ugovori“, broj 83/08 – SSP).