Грб Републике Србије

Републикa Србијa

Комисија за контролу државне помоћи

Штампај

A A A

  • Насловна
  • О нама
    • Конкурси
  • Одлуке Комисије
    • Одлуке Комисије основане 01.01.2020. године
    • Одлуке Комисије основане 20.01.2015. године
    • Архива одлука до краја 2014. године
  • Прописи
  • Годишњи извештаји
    • Извештаји о додељеној државној помоћи
    • Оцењене шеме државне помоћи
  • De minimis
  • Контакт
Rss

Насловна » De minimis државна помоћ

ДРЖАВНА ПОМОЋ МАЛЕ ВРЕДНОСТИ (DE MINIMIS ДРЖАВНА ПОМОЋ)

Горња граница de minimis помоћи утврђена је чланом 4. Уредбе о правилима и условима за доделу помоћи мале вредности (de minimis помоћи)(„Службени гласник РС“, број 23/21)

Члан 4

De minimis помоћ може да се додели једном учеснику на тржишту у висини до 23.000.000,00 динара у било ком периоду у току три узастопне фискалне године. Трогодишњи период из става 1. овог члана обухвата текућу и претходне две фискалне године.

Изузетно од става 1. овог члана, учеснику на тржишту који обавља делатност друмског превоза терета de minimis помоћ може да се додели у висини до 11.500.000,00 динара у било ком периоду утоку три узастопне фискалне године и та de minimis помоћ не сме да се користи за куповину возила ради обављања делатности друмског превоза терета. Учесник на тржишту који поред делатности друмског превоза терета, обавља и друге делатност и на које се примењује горња граница од 23.000.000,00 динара, може до бити de minimis помоћу висини до 23.000.000,00 динара за те друге делатности у периоду од три узастопне фискалне године, ако давалац помоћи, раздвајањем делатности или трошкова, осигура да се за делатност друмског превоза терета неће доделити износ који је виши од 11.500.000,00 динара у три узастопне фискалне године и да се ниједна de minimis помоћ неће користити за куповину возила за обављање делатности друмског превоза терета.

Прочитајте више

Привредни субјект из става 2. овог члана који поред друмског превоза терета за накнаду,обавља и друге делатности на које се примењује горња граница од 23.000.000,00 динара, може добити de minimis државну помоћ у висини до 23.000.000,00 динара за те друге делатности у периоду од три узастопне фискалне године, ако давалац помоћи, раздвајањем делатности или трошкова, осигура да се за делатност друмског превоза неће доделити износ који је виши од 11.500.000,00 динара у три узастопне фискалне године и да се ниједна de minimis државна помоћ неће користити за куповину возила за друмски превоз терета.

De minimis државна помоћ сматра се додељеном даном стављања на располагање кориснику de minimis државне помоћи.
Члан 95а

Горња граница de minimis државне помоћи из члана 95. ове уредбе примењује се без обзира на инструмент доделе помоћи или на циљ који се жели остварити, али и независно од тога да ли је давалац de minimis државне помоћи Република Србија, аутономна покрајина или јединица локалне самоуправе.

De minimis државна помоћ која се додељује у облику бесповратних новчаних средстава изражава се у бруто износу, тј. у износу пре одбитка пореза и других накнада. Ако се de minimis државна помоћ не додељ ује у облику бесповратних средстава, њен износ мора бити изражен у облику бесповратних новчаних средстава, тј. у њиховој бруто новчаној противвредности.

De minimis државна помоћ која се исплаћује у више рата (из више делова) дисконтује се на вредност државне помоћи у тренутку њене доделе, а камата која се у том случају примењује је дисконтна/референтна каматна стопа коју одређује министарство надлежно за послове финансија, а објављује Комисија за контролу државне помоћи на својој интернет страници.

У случају спајања или преузимања, при израчунавању да ли је доделом нове de minimis државне помоћи, било ком новом привредном субјекту или предузетнику, прекорачена горња граница из члана 95. ове уредбе, узимају се у обзир све раније de minimis државне помоћи додељене било ком од привредних субјеката који учествују у поступку спајања.

Ако се један привредни субјект подели на два или више посебних субјеката, de minimis државна помоћ додељена пре поделе сматра се додељеном оном привредном субјекту који је искористио ту помоћ, односно новом привредном субјекту који наставља да обавља делатност за коју је искоришћена de minimis државна помоћ. Ако то није могуће утврдити, de minimis државна помоћ дели се сразмерно (пропорционално) на основу књиговодствене вредности власничког капитала нових привредних субјеката на дан ступања на снагу поделе, односно настанка новог привредног субјекта.

Корисник de minimis државне помоћи који је настао статусном променом из ст. 4. и 5.овог члана, дужан је да о томе обавести даваоца de minimis државне помоћи.

Израчунавање (бруто) новчане против вредности помоћи и транспарентна de minimis државна помоћ
Члан 95б

De minimis државна помоћ може се доделити само ако се унапред може израчунати тачан износ (бруто) новчане противвредности помоћи без потребе за проценом ризика, што представља транспарентну de minimis државну помоћ. Помоћ у облику субвенција тј. бесповратних средстава и помоћ у облику субвенционисаних каматних стопа сматрају се транспарентном de minimis државном помоћи.

Помоћ садржана у докапитализацији сматра се транспарентном de minimis државном помоћи само ако укупан износ докапитализације од стране државе не премашује горњу границу de minimis државне помоћи из члана 95. ове уредбе.

Помоћ садржана у мерама ризичног финансирања у облику власничког или у облику сличном власничком капиталу сматра се транспарентном de minimis државном помоћи само ако капитал додељен једном привредном субјекту не премашује горњу границу за de minimis државну помоћ из члана 95. ове уредбе.

Помоћ садржана у осталим инструментима помоћи, осим кредита и гаранција, сматра се транспарентном de minimis државном помоћи ако износ de minimis државне помоћи, који је садржан у конкретном инструменту, не премашује горњу границу из члана 95. ове уредбе.

Израчунавање (бруто) новчане противвредности помоћи садржане у кредитима и гаранцијама
Члан 95в

Помоћ у облику кредита сматра се транспарентном de minimis државном помоћи ако се (бруто) новчана противвредност израчунава:

1) као пропорционални део горње границе de minimis државне помоћи утврђене у члану 95. ове уредбе, при чему морају бити испуњени следећи услови:

а) корисник de minimis државне помоћи није у стечајном поступку нити испуњава услове за покретање стечајног поступка на захтев његових поверилаца. Велики привредни субјект налази се у тој ситуацији ако његов кредитни рејтинг износи најмање Б-; и

б) кредит је осигуран инструментом осигурања који покрива најмање 50% вредности кредита и његов износ је:

- 115.000.000,00 динара (односно 57.500.000,00 динара за привредне субјекте који обављају друмски превоз терета) и даје се на период од пет година, или

- 57.500.000,00 динара (односно 28.750.000,00 динара за привредне субјекте који обављају друмски превоз терета) и даје се на период од десет година, или

2) на основу референтне стопе која је на снази у тренутку доделе de minimis државне помоћи.

У случајевима из става 1. тачке 1) овог члана износ de minimis државне помоћи једнак је горњој граници de minimis државне помоћи утврђене у члану 95. ове уредбе, а ако је износ кредита мањи од наведених износа и/или је кредит одобрен за период краћи од пет, односно десет година, (бруто) новчана противвредност тог кредита израчунава се као пропорционални део горње границе утврђене у члану 95. ове уредбе.

Одлуку о начину израчунавања (бруто) новчане противвредности државне помоћи доноси давалац de minimis државне помоћи.

Помоћ садржана у гаранцијама сматра се транспарентном de minimis државном помоћи ако:

а) корисник de minimis државне помоћи није у стечајном поступку нити испуњава услове за покретање стечајног поступка на захтев његових поверилаца. Велики привредни субјект налази се у тој ситуацији ако његов кредитни рејтинг износи најмање Б-, и ако

б) гаранција не премаши 80% одобреног кредита и гарантовани износ је:

- 172.500.000,00 динара (односно 86.250.000,00 динара за привредне субјекте који обављају друмски превоз терета) и период трајања гаранције је пет година или

- 86.250.000,00 динара (односно 43.125.000,00 динара за привредне субјекте који обавЉају друмски превоз терета) и период трајања гаранције је десет година.

У случајевима из става 4. овог члана износ de minimis државне помоћи једнак је горњој граници de minimis државне помоћи утврђене у члану 95. ове уредбе, а ако је гарантовани износ мањи од наведених износа и/или је период трајања гаранције краћи од пет, односно десет година, (бруто) новчана противвредност помоћи израчунава се као пропорционални део горње границе утврђене у члану 95. ове уредбе.

Кумулација
Члан 95г

De minimis државна помоћ која се додељује у складу с овом уредбом кумулира се са другим de minimis државним помоћима, додељеним у текућој фискалној години и у претходне две фискалне године, до горње границе утврђене чланом 95. ове уредбе.

De minimis државна помоћ која се додељује у складу с овом уредбом може да се кумулира и са de minimis државном помоћи која се додеЉује као накнада за пружање услуга од општег економског интереса у висини до 57.500.000,00 динара у било ком периоду у току три узастопне фискалне године.

De minimis државна помоћ може да се кумулира са другим врстама државне помоћи која се додељује за исте оправдане трошкове или државном помоћи за исту меру ризичног финансирања, само до висине (интензитета) државне помоћи која представља горњу границу до које се може доделити укупан износ државне помоћи. De minimis државна помоћ која није додељена за одређене оправдане трошкове или се њима не може приписати, може се кумулирати са другим категоријама државне помоћи у складу са припадајућим правилима о државној помоћи.

Обавезе даваоца de minimis државне помоћи
Члан 95д

De minimis државна помоћ која се додељује у складу са овом уредбом не пријављује се Комисији за контролу државне помоћи. Одлуку о оправданости доделе de minimis државне помоћи доноси давалац de minimis државне помоћи.

Давалац de minimis државне помоћи дужан је да, у писаној форми, обавести корисника о томе да му додељује de minimis државну помоћ, као и о износу помоћи израженом у облику (бруто) новчане противвредности помоћи коју му додељује.

Ако се de minimis државна помоћ додељује различитим привредним субјектима путем шеме помоћи у складу с којом се тим субјектима додељују различити износи појединачне помоћи, давалац помоћи ће обавестити сваког појединачног корисника de minimis државне помоћи из шеме помоћи о фиксном износу који одговара највишем износу помоћи који се додељује у оквиру те шеме.

Давалац de minimis државне помоћи може да додели нову de minimis државну помоћ у складу са овом уредбом тек након што утврди да то неће повећати укупан износ de minimis државне помоћи који је примио одређени привредни субјект (корисник) до висине која је одређена чланом 95. ове уредбе и ако су испуњени остали услови предвиђени овом уредбом.

Давалац de minimis државне помоћи дужан је да у року од 15 дана од дана доделе, Комисији за контролу државне помоћи и министарству надлежном за послове финансија, достави попуњену Табелу додељене de minimis државне помоћи. Табела додељене de minimis државне помоћи са начином за њено попуњавање одштампана је уз ову уредбу и чини њен саставни део (Прилог I) и преузима се на интернет страници министарства надлежног за послове финансија.

Давалац de minimis државне помоћи дужан је да:

- води евиденцију о додељеној de minimis државној помоћи по појединачним корисницима de minimis државне помоћи;

- чува податке и документа о додељеној de minimis државној помоћи десет година од дана њихове доделе;

- на писани захтев Комисије за контролу државне помоћи достави све податке и документа;

- доставља министарству надлежном за послове финансија износе додељене de minimis државне помоћи, ради израде годишњег извештаја о додељеној државној помоћи у Табели укупно додеЉене de minimis државне помоћи. Табела укупно додељене de minimis државне помоћи са начином за њено попуњавање одштампана је уз ову уредбу и чини њен саставни део (Прилог II) и преузима се на интернет страници министарства надлежног за послове финансија.

Обавезе корисника de minimis државне помоћи
Члан 95ђ

Пре доделе нове de minimis државне помоћи, давалац de minimis државне помоћи је дужан да затражи од корисника de minimis државне помоћи да га, у писаној форми, обавести о свакој другој de minimis државној помоћи која му је додељена у текућој фискалној години и у претходне две фискалне године, у складу са овом уредбом или другим прописом који уређује доделу de minimis државне помоћи.

Централни регистар de minimis државне помоћи
Члан 96

Централни регистар de minimis државне помоћи оснива се у министарству надлежном за послове финансија. Министар надлежан за послове финансија прописује начин и услове вођења регистра, одређује које податке и информације су даваоци de minimis државне помоћи дужни да достављају регистру и у ком року.

До оснивања Централног регистра давалац de minimis државне помоћи дужан је да води евиденцију, чува и доставља податке о тој помоћи у складу са чланом 95д ове уредбе без обзира на то да ли је давалац de minimis државне помоћи Република Србија, аутономна покрајина или јединица локалне самоуправе.

Недозвољена de minimis државна помоћ
Члан 97.

De minimis државна помоћ не може да се додели:

1) за подстицање извоза, односно за делатности које директно утичу на обим извоза, успостављање и функционисање дистрибутивне мреже или за покриће других текућих расхода (оперативних трошкова) привредног субјекта повезаних са извозним активностима и

2) за давање предности домаћим производима у односу на увозне производе.

Помоћ за покриће трошкова учествовања на сајмовима, односно за надокнаду трошкова израде студија или пружања саветодавних услуга потребних за увођење новог или постојећег производа на новом тржишту у другој држави не сматра се помоћи за подстицање извоза из става 1. тачке 1) овог члана.

doc Корисници de minimis државне помоћи у 2022. години

doc Корисници de minimis државне помоћи у 2021. години

doc Корисници de minimis државне помоћи у 2020. години

doc Корисници de minimis државне помоћи у 2019. години

doc Корисници de minimis државне помоћи у 2019. години

doc Корисници de minimis државне помоћи у 2018. години

doc Корисници de minimis државне помоћи у 2017. години

doc Корисници de minimis државне помоћи у 2016. години

doc Корисници de minimis државне помоћи у 2015. години

doc Корисници de minimis државне помоћи у 2014. години

doc Табела додељене de minimis државне помоћи са начином за њено попуњавање

pdf Корисници државне помоћи мале вредности 2011 - 2013

ћирилица  latinica  english

Најчешћа питања и одговори Извештај о раду Комисије за контролу државне помоћи за 2020. годину Правилник о ближем уређењу поступка јавне набавке и набавке на које се Закон о јавним набавкама не примењује у Комисији за контролу државне помоћи Информатор о раду Комисије за контролу државне помоћи Референтна и дисконтна каматна стопа Приручник за доделу државне помоћи у локалној самоуправи
Грб Републике Србије
Републикa Србијa
Комисија за контролу
државне помоћи
  • Насловна
  • О нама
    • Конкурси
  • Одлуке Комисије
    • Одлуке Комисије основане 01.01.2020. године
    • Одлуке Комисије основане 20.01.2015. године
    • Архива одлука до краја 2014. године
  • Прописи
  • Годишњи извештаји
    • Извештаји о додељеној државној помоћи
    • Оцењене шеме државне помоћи
  • De minimis
  • Контакт
Врх стране

Web пројекат УЗЗПРО